fredag 16 april 2010

Analysuppgift


Analys av en multimedial webbplats


Jag har analyserat sidan Honululu advertiser som handlar om trafiksäkerhet och olyckor på Hawaii. Den är uppbyggd med en inledande startsida, där ett kortare intro först spelas på toppen av sidan. Därefter får startsidan sin “fasta” form, och tre undersidor dyker upp i en menyrad; Day1, Day2 samt Day 3 som de heter.

Day 1 är fylld med artiklar som handlar om olyckor och hur de rättsliga följerna för förövaren har blivit. Dessutom finns det ett bildspel med bilder från olyckorsplatser, rättegångar och drabbade.

Day 2 är uppbyggd på samma sätt med bildspel och artiklar. Artiklarna är mer av den argumenterande karaktären och är ofta kritiska till trafiksäkerhetspolitiken.

Day 3 har samma uppbyggnad, men artiklarna manar till handling mot den bristande trafiksäkerheten på Hawaii.

Längst ner på startsidan finns det tre olika interaktiva verktyg; en databas med olycksstatistik, en interaktiv karta med platserna olyckorna har skett på, samt ett trafiksäkerhetsquiz. I flödesschemat nedan kan man få en överblicksbild över hur sidans hierarki är uppbyggd.



Triangelmodellen

Vem

Det är lite oklart om det finns någon exakt målgrupp. Sidan riktar sig nog snarare till en väldigt bred målgrupp; bilförare och framtida bilförare på Hawaii. Sidan ger ett ganska seriöst intryck med dova färger och få störande moment. Språket är dessutom rätt formellt, ungefär som dagstidningsspråk. Dock är frågorna i quizet om trafiksäkerhet väl enkla, och det känns som att för framtida förare. Därför har jag svårt att säga någon exakt målgrupp, annat än Hawaiibor. Något man kan säga är att sidan hänger ut förövarna rejält, med både olycksdatum och namn och omständigheter på sin interaktiva olyckskarta.

Varför

Syftet är att förbättra trafiksäkerheten på Hawaii och minska antalet olyckor. Dels genom att informera om hur man kör säkrare, dels påverka makthavare men avskräcka folk genom att hänga ut förövarna med namn. Eftersom företaget bakom, Honulu Advertiser, är en tidning så är förmodligen även en del av syftet att skapa lite goodwill.

Vad

Den information som förmedlas rör olyckor på olika sätt. Förövare, drabbade och trafiksäkerhet i allmänhet.

Hur

Informationen bygger på egenskrivna artiklar från olycksplatser, rättegångar och träffar med politiker man ämnar att påverka. Sidan använder sig även av skrämselpropaganda med bilder på förolyckade, samt hårda fakta som olycksstatistik i databasen och den interaktiva kartan, samt trafikregler i quizet.

Layout

Den dominerande färgen både på förstasidan och de olika undersidorna är svart. Texten är genomgående vit, och tillsammans förmedlar de en dyster och allvarlig känsla. Rubriker och brödtexter är linjärer, medan texten i menyn är serifer och versaler. Överlag får man en tidningskänsla, och det är kanske inte så konstigt när det är en tidning som ligger bakom sidan.

Det är få illustrationer på sidan förutom den interaktiva kartan. Däremot är det mycket bilder. I samtliga av de tre stora undersidorna finns bildspel, och till i princip alla artiklar följer det minst en bild. Det saknas rörlig bild, förutom den inledande introsnutten som kommer varje gång man går till startsidan.

Dramaturgiskt så har sidan ett väldigt intensivt anslag. Direkt blir man berörd och förstår att det är något allvarlig i och med trafikoffrens ansikten högst upp på startsidan.

Omdöme

Jag tror att sidan fyller sitt syfte, att förbättra trafiksäkerheten på Hawaii. Däremot kan man ha synpunkter på uthängandet av gärningsmännen, men det hör till en diskussion kring etik och moral som får tas någon annan gång. Vad gäller navigeringen fungerar det i stort bra, men jag tycker att det kan vara lite svårt att till en början förstå vad de tre stora undersidorna, Day 1, 2 och 3 står för. Kanske hade det varit bättre att bara ha texten som följer Day 1, nämligen Quest for justice.

Dessutom är det lite svårt att se vem som är avsändaren. Det står visserligen Honolulu Advertiser längst upp till höger, men känner man inte till tidningen kanske man uppfattar det som reklam. En annan punkt som borde förbättras är långa laddningstider i bildspelen. Avslutningsvis borde avsändaren även se till att introt bara spelas en gång och inte varje gång man går till startsidan.

/Max Schüllerqvist


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar